Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Limanowej

Procedury

 

Zasiłek stały

Podstawa prawna

1) Art. 8 ust. 1 pkt.1 i 2, art. 14, art. 17 ust. 1 pkt 19, art. 37 ust. 1 pkt. 1 i 2 i ust. 4, art. 102, art. 106, art. 107 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 901 ze zm.);

2) Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1251 ze zm.);

3) Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. z 2021 r., poz. 893);

4) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2021 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r., poz. 1296);

5) Art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.).

 

Zasiłek stały zgodnie z art.37 ustawy o pomocy społecznej przysługuje :

  1. Osobie pełnoletniej, samotnie gospodarującej, niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnej do pracy, jeżeli jej dochód jest niższy od kryterium dochodowego zawartego w ustawie o pomocy społecznej, tj. od 776 zł

  2. Osobie pozostającej w rodzinie, niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnej do pracy, jeżeli jej dochód, jak również dochód na osobę w rodzinie jest niższy od ustawowego kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, tj. od 600 zł.

  3. Zasiłek stały nie przysługuje w przypadku zbiegu uprawnień do zasiłku stałego i renty socjalnej, świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania lub zasiłku dla opiekuna.

Co oznacza całkowita niezdolność do pracy?

To zarówno całkowita niezdolność do pracy w rozumieniu przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - niezdolna do pracy z powodu wieku, jak również zaliczenie do I lub II grupy inwalidów lub legitymowanie się znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych .

Zasiłek stały ustala się w wysokości:


1) w przypadku osoby samotnie gospodarującej – różnicy między kwotą stanowiącą 130% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby, z tym że kwota zasiłku nie może być wyższa niż 1000 zł miesięcznie;
2) w przypadku osoby w rodzinie – różnicy między kwotą stanowiącą 130% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie a dochodem na osobę w rodzinie.
Kwota zasiłku stałego nie może być niższa niż 100 zł miesięcznie.

Okres przyznania zasiłku

Zasiłek przyznaje się na okres ważności orzeczenia o niezdolności do pracy lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. W przypadku osób posiadających stałe orzeczenie lub niezdolnych do pracy z powodu wieku, zasiłek przyznaje się bezterminowo.

Składki na ubezpieczenie zdrowotne - zgodnie z art.66 ust.1 pkt.26 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych Ośrodek opłaca składki na ubezpieczenie zdrowotne dla osób otrzymujących zasiłki stałe nie podlegające obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu.

 

 

Dokumenty od wnioskodawcy (strony)

 

1. wniosek, protokół z ustnego zgłoszenia podania o udzielenie pomocy

2. dokument stwierdzający tożsamość osoby ubiegającej się o zasiłek stały (do wglądu)

3. kserokopia orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (oryginał do wglądu)

4. w przypadku ubiegania się przez wnioskodawcę o objęcie ubezpieczeniem:

zdrowotnym - należy dołączyć oświadczenie o braku tytułu do tego ubezpieczenia.

5. oświadczenie o stanie majątkowym,

6. zaświadczenie pracodawcy o wysokości dochodu z tytułu zatrudnienia

7. oświadczenie o dochodach, dokument, w tym oświadczenie, określający datę utraty dochodu oraz wysokość i rodzaj utraconego dochodu – w przypadku utraty dochodu

8. odcinek dot. wysokości renty, emerytury, alimentów

9. zaświadczenie właściwego organu gminy, nakaz płatniczy albo oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego, wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni

10.zaświadczenie, decyzja starosty o rejestracji w PUP

11.klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Limanowej.

 

Dokumenty uzyskiwane w postępowaniu

1) Kwestionariusz rodzinnego wywiadu środowiskowego;

2) Dokumenty, o których mowa w pkt. od 2 do 10 w razie nieprzedłożenia ich wraz z wnioskiem;

3) W razie konieczności inne dokumenty potwierdzające sytuację strony.

 

 

Opłaty - postępowanie nie podlega opłatom

 

Forma załatwienia - decyzja administracyjna

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego  w Nowym Sączu za pośrednictwem Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej, ul. M.B.Bolesnej 18B, pok.23 w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie należy składać do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej. Odwołanie nie podlega opłatom.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej.

Z dniem doręczenia organowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

 

Termin załatwienia – Bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia wszczęcia postępowania, a w sprawie szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Informacje na temat stanu sprawy można uzyskać pod wskazanym nr. telefonu, tj. 18 3373-657.

 

 

Zasiłek okresowy

Podstawa prawna:

1) Art. 8 ust. 1 pkt 1 i 3, art. 14, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 38, art. 102, art. 106, art. 107 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 901 ze zm.);

2) Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. z 2021 r., poz. 893);

3) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2021 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r., poz. 1296);

4) Art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.).


Zasiłek okresowy przysługuje:

Przysługuje w szczególności ze względu na: długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie, możliwość utrzymania lub nabycia uprawnień do świadczeń z innych systemów zabezpieczenia społecznego.

  1. Osobie samotnie gospodarującej lub rodzinie, której dochód nie przekracza ustawowego kryterium dochodowego, tj. odpowiednio 776 zl (kryterium dochodowe osoby samotnie gospodarującej) albo 600,00 zł na osobę w rodzinie.

Wysokość zasiłku

Wysokość przyznanego zasiłku okresowego uzależniona jest od dochodu osoby lub rodziny. Zasiłek wypłacany jest do wysokości różnicy pomiędzy kryterium dochodowym ustalonym zgodnie z ustawą o pomocy społecznej, a faktycznie posiadanym dochodem. Zasiłek okresowy w przypadku osoby samotnie gospodarującej nie może być wyższy niż 600 zł miesięcznie. Kwota zasiłku okresowego nie może być niższa niż 20 zł.

Okres przyznania zasiłku

Okres na jaki przyznawany jest zasiłek uzależniony jest od indywidualnej sytuacji osoby lub rodziny. Określa go ośrodek pomocy społecznej na podstawie okoliczności sprawy. W przypadku przedłużenia okresu wypłacania zasiłku, do dochodu, który stanowi podstawę do określenia wysokości przyznanego zasiłku, nie wlicza się świadczenia wypłacanego w okresie poprzedzającym jego ponowne przyznanie.

Dokumenty od wnioskodawcy (strony)

1. wniosek, protokół z ustnego zgłoszenia podania o udzielenie pomocy

2. dokument stwierdzający tożsamość osoby ubiegającej się o zasiłek okresowy (do wglądu)

3. kserokopia orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (oryginał do wglądu)

4. oświadczenie o stanie majątkowym,

5. zaświadczenie pracodawcy o wysokości dochodu z tytułu zatrudnienia

6. oświadczenie o dochodach, dokument, w tym oświadczenie, określający datę utraty dochodu oraz wysokość i rodzaj utraconego dochodu – w przypadku utraty dochodu,

7 .odcinek dotyczący renty, emerytury, alimentów

8. zaświadczenie właściwego organu gminy, nakaz płatniczy albo oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni

9.zaświadczenie, decyzja starosty o rejestracji w PUP.

 

Dokumenty uzyskiwane w postępowaniu:

1) Kwestionariusz rodzinnego wywiadu środowiskowego;

2) Dokumenty, o których mowa w pkt. od 2 do 9 w razie nieprzedłożenia ich wraz z wnioskiem;

3) W razie konieczności inne dokumenty potwierdzające sytuację strony.

 

Opłaty - postępowanie nie podlega opłatom.

 

Forma załatwienia - decyzja administracyjna

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego  w Nowym Sączu za pośrednictwem Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej, ul. M.B.Bolesnej 18B, pok. 23 w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie należy składać do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej. Odwołanie nie podlega opłatom.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej.

Z dniem doręczenia Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Limanowej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

 

Termin załatwienia – Bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia wszczęcia postępowania, a w sprawie szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Informacje na temat stanu sprawy można uzyskać pod wskazanym nr. telefonu, tj. 18 3373-657 .

 

 

Zasiłek celowy i celowy specjalny

Podstawa prawna

1) Art. 8 ust. 1, art. 14,  art. 17 ust. 1 pkt 5, art. 39 ust. 1 i 2, art. 40, art. 41, art. 102, art. 106, art. 107 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 901 ze zm.);

2) Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. z 2021 r., poz. 893);

3) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2021 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r., poz. 1296);

4) Art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.).

 

Zasiłek celowy może otrzymać:

 

Osoba samotnie gospodarująca lub rodzina, której dochód nie przekracza ustawowego kryterium dochodowego, tj. odpowiednio 776 zł lub 600 zł na osobę w rodzinie, w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków i leczenia, ogrzewania, w tym opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także kosztów pogrzebu.

Ustawa nie określa wysokości zasiłku celowego. Kwota zasiłku ustalana jest odpowiednio do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy przy uwzględnieniu możliwości finansowych Ośrodka.

Zasiłek celowy ma charakter jednorazowy przyznawany jest w danym miesiącu kalendarzowym. 

Specjalny zasiłek celowy:

Może o niego wnioskować osoba samotnie gospodarująca lub rodzina o dochodach przekraczających ustawowe kryterium dochodowe w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

Kwota zasiłku nie może przekraczać odpowiednio kwoty kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej lub rodziny.

Zasiłek celowy może być przyznany niezależnie od wysokości dochodu osobie lub rodzinie, które poniosły straty w wyniku: zdarzenia losowego, klęski żywiołowej lub ekologicznej.

Zgodnie z art. 40 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej - zasiłek celowy z tytułu zdarzenia losowego, klęski żywiołowej lub ekologicznej może być przyznany niezależnie od dochodu i może nie podlegać zwrotowi.

Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego.

 Dokumenty od wnioskodawcy (strony)

1. wniosek, protokół z ustnego zgłoszenia podania o udzielenie pomocy

2. dokument stwierdzający tożsamość osoby ubiegającej się o zasiłek celowy, celowy specjalny (do wglądu)

3. oświadczenie o stanie majątkowym

4. zaświadczenie pracodawcy o wysokości dochodu z tytułu zatrudnienia

5. oświadczenie o dochodach, dokument, w tym oświadczenie, określający datę utraty dochodu oraz wysokość i rodzaj utraconego dochodu – w przypadku utraty dochodu,

6.odcinek dotyczący renty, emerytury, alimentów

7. zaświadczenie właściwego organu gminy, nakaz płatniczy albo oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni

 

Dokumenty uzyskiwane w postępowaniu:

1) Kwestionariusz rodzinnego wywiadu środowiskowego;

2) Dokumenty, o których mowa w pkt. od 2 do 7 w razie nieprzedłożenia ich wraz z wnioskiem;

3) W razie konieczności inne dokumenty potwierdzające sytuację strony.

 

Opłaty - postępowanie nie podlega opłatom

 

Forma załatwienia - decyzja administracyjna

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego  w Nowym Sączu za pośrednictwem Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej, ul. M.B.Bolesnej 18B, pok.23 w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie należy składać do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej. Odwołanie nie podlega opłatom.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej.

Z dniem doręczenia Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Limanowej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

 

Termin załatwienia – Bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia wszczęcia postępowania, a w sprawie szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Informacje na temat stanu sprawy można uzyskać pod wskazanym nr. telefonu, tj. 18 3373-657.

 

Sprawienie pogrzebu - sprawienie pogrzebu odbywa się w sposób ustalony przez gminę, zgodnie z wyznaniem zmarłego.

Dokumenty:

Akt zgonu.

 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje program, którego celem jest m.in. ograniczenie zjawiska niedożywienia dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub znajdujących się w trudnej sytuacji. Program ten został przyjęty rządowym programem "Posiłek w szkole i w domu" ustanowionym na lata 2024 - 2028 Uchwałą Nr 149 Rady Ministrów, z dnia 23 sierpnia 2023 r. (M.P. z 2023 r. poz. 881) 

W ramach Programu udziela się wsparcia w szczególności:

a) dzieciom do czasu podjęcia nauki w szkole podstawowej,

b) uczniom do czasu ukończenia szkoły ponadpodstawowej,

c) osobom i rodzinom znajdującym się w sytuacjach wymienionych w art. 7 ustawy o pomocy społecznej (w tym dotkniętych bezrobociem, chorobą, niepełnosprawnością, wielodzietnością, problemem uzależnień itp.)

 

Podstawa prawna:

1) Art. 3 ust. 3 i 4, art.4, art. 7, art. 8 ust.1 pkt.2 i ust.2, art.14, art.17 ust.1 pkt.5, pkt.14, art.24 ust.1, art. 36 pkt.2 lit.j, art. 48a, art. 102 ust.1, art. 104, art.106 ust.1 i 4, art.107, art.109 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 901 ze zm.);

2) Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. z 2021 r., poz. 893);

3) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2021 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r., poz. 1296);

4) Art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.),

5) Uchwała Nr XXXIII/362/2023 Rady Gminy Limanowa z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do uzyskania wsparcia w ramach wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028 oraz określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych,

6) Wieloletni rządowy program "Posiłek w szkole i w domu" ustanowiony na lata 2024 - 2028 Uchwałą Nr 149 Rady Ministrów z dnia 23 sierpnia 2023 r. (M.P. z 2023 r. poz. 881).

 

Posiłek - ta forma pomocy realizowana jest w ramach programu: wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu" ustanowionego na lata 2024 - 2028. Realizowane są działania dotyczące w szczególności zapewnienia pomocy w zakresie dożywiania uczniom do czasu ukończenia szkoły podstawowej i ponadpodstawowej.

Świadczenie pieniężne na zakup posiłku lub żywności; pomoc w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności (zasiłek celowy).

W ramach programu "Posiłek w szkole i w domu" ustanowionym na lata 2024 - 2028” pomoc może być przyznana osobom i rodzinom, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza podwyższonego przez Radę Gminy Limanowa do 200 % kryterium dochodowego, o którym mowa w art.8 ust.1 pkt. 1 i pkt. 2 ustawy o pomocy społecznej, znajdującym się w sytuacjach wymienionych w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tj. w przypadku osób samotnych miesięczny dochód nie może przekraczać 1552 zł, a dla osób pozostających w rodzinie 1200 zł na osobę w rodzinie. W/w świadczenie finansowane są z dotacji otrzymanej od Wojewody Małopolskiego oraz ze środków własnych gminy.

 Dokumenty od wnioskodawcy (klienta)

1. wniosek, protokół z ustnego zgłoszenia podania o udzielenie pomocy z programu „Posiłek w szkole i w domu ustanowionym na lata 2024 – 2028”

2. dokument stwierdzający tożsamość osoby ubiegającej się o pomoc (do wglądu)

3. oświadczenie o dochodach

4. oświadczenie o stanie majątkowym,

5. zaświadczenie pracodawcy o wysokości dochodu z tytułu zatrudnienia

6. oświadczenie o dochodach, dokument, w tym oświadczenie, określający datę utraty dochodu oraz wysokość i rodzaj utraconego dochodu – w przypadku utraty dochodu,

7. odcinek dotyczący renty, emerytury, alimentów

8. zaświadczenie właściwego organu gminy, nakaz płatniczy albo oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni

 

Dokumenty uzyskiwane w postępowaniu:

1) Kwestionariusz rodzinnego wywiadu środowiskowego;

2) Dokumenty, o których mowa w pkt. od 2 do 8 w razie nieprzedłożenia ich wraz z wnioskiem;

3) W razie konieczności inne dokumenty potwierdzające sytuację strony.

 

Opłaty - postępowanie nie podlega opłatom

 

Forma załatwienia - decyzja administracyjna

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego  w Nowym Sączu za pośrednictwem Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej, ul. M.B.Bolesnej 18B, pok.23 w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie należy składać do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej. Odwołanie nie podlega opłatom.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej.

Z dniem doręczenia Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Limanowej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

 

Termin załatwienia – Bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia wszczęcia postępowania, a w sprawie szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Informacje na temat stanu sprawy można uzyskać pod wskazanym nr. telefonu, tj. 18 3373-657.

 

Wynagrodzenie należne opiekunowi z tytułu sprawowania opieki przyznane przez sąd

Wynagrodzenie to w określonej wysokości przyznawane jest opiekunom prawnym przez sąd. GOPS realizuje świadczenia, zgodnie z art. 53a ustawy o pomocy społecznej na podstawie postanowienia sądu. Przyznanie świadczeń w postaci wynagrodzenia za sprawowanie opieki nie wymaga /jak inne świadczenia/ przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego oraz wydania decyzji administracyjnej.

 

Praca socjalna

 

1. Praca socjalna świadczona jest na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin w ich środowisku społecznym. Praca socjalna prowadzona jest:

1) z osobami i rodzinami w celu rozwinięcia lub wzmocnienia ich aktywności i samodzielności życiowej;

2) ze społecznością lokalną w celu zapewnienia współpracy i koordynacji działań instytucji i organizacji istotnych dla zaspokajania potrzeb członków społeczności.

2. Praca socjalna może być prowadzona w oparciu o kontrakt socjalny lub projekt socjalny.

3. W pracy socjalnej wykorzystuje się właściwe tej działalności metody i techniki, stosowane z poszanowaniem godności osoby i jej prawa do samostanowienia.

4. Praca socjalna świadczona jest osobom i rodzinom bez względu na posiadany dochód.

 

 

Usługi Opiekuńcze

 

Podstawa prawna

1) Art. 14, art. 17 ust. 1 pkt 11, art. 50 ust. 1-3 oraz ust. 5 i 6, art. 106, art. 107 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 901 ze zm.);

2) Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. z 2021 r., poz. 893);

3) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2021 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r., poz. 1296);

4) Art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.);

5)  Uchwały Nr XXXIII/363/2023 Rady Gminy Limanowa z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania oraz odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania, a także szczegółowych warunków przyznawania, wymiaru i zakresu usług sąsiedzkich, sposobu ich rozliczania i rozszerzenia katalogu osób uprawnionych do tych usług.

 

Usługi opiekuńcze:

Ubiegając się o przyznanie usług opiekuńczych należy złożyć wniosek, zaświadczenie lekarskie informujące, iż z uwagi na stan zdrowia osoba ubiegająca się o objęcie pomocą w formie usług opiekuńczych wymaga pomocy ze strony osoby drugiej.

1. Osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona, przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych.

Usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania mogą być przyznane w formie usług sąsiedzkich (szczegóły określa ustawa o pomocy społecznej i uchwała RG z 7 grudnia 2023 r.).

2. Usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze mogą być przyznane również osobie, która wymaga pomocy innych osób, a rodzina, a także wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić.

3. Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz, w miarę możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

4. Specjalistyczne usługi opiekuńcze są to usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności, świadczone przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym.

5. Ośrodek pomocy społecznej, przyznając usługi opiekuńcze, ustala ich zakres, okres i miejsce świadczenia.

 

Dokumenty od wnioskodawcy (klienta)

1) Wniosek o przyznanie usług opiekuńczych;

2) Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość – do wglądu;

3) Wnioskodawca może wraz z wnioskiem przedłożyć dokumenty:

a. oświadczenie o dochodach

b. oświadczenie o stanie majątkowym,

c. zaświadczenie pracodawcy o wysokości dochodu z tytułu zatrudnienia

d. oświadczenie o dochodach, dokument, w tym oświadczenie, określający datę utraty dochodu oraz wysokość i rodzaj utraconego dochodu – w przypadku utraty dochodu,

e. odcinek dotyczący renty, emerytury, alimentów

f. zaświadczenie właściwego organu gminy, nakaz płatniczy albo oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni

4) Oświadczenie o wyrażeniu zgody na ponoszenie odpłatności za świadczone usługi;

5) Dokument potwierdzający zasadność przyznania pomocy w formie usług opiekuńczych (wystawia lekarz).

Dokumenty uzyskiwane w postępowaniu

1) Kwestionariusz rodzinnego wywiadu środowiskowego;

2) Dokumenty, o których mowa w pkt. 2 do 5 w razie nieprzedłożenia ich wraz z wnioskiem;

3) Ankieta określająca potrzeby w zakresie usług opiekuńczych;

4) W razie konieczności inne dokumenty potwierdzające sytuację strony.

 

Opłaty - postępowanie nie podlega opłatom

 

Forma załatwienia - decyzja administracyjna

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego  w Nowym Sączu za pośrednictwem Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej, ul. M.B.Bolesnej 18B, pok.23 w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie należy składać do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej. Odwołanie nie podlega opłatom.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej.

Z dniem doręczenia Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Limanowej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

 

Termin załatwienia – Bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia wszczęcia postępowania, a w sprawie szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Informacje na temat stanu sprawy można uzyskać pod wskazanym nr. telefonu, tj. 18 3373-657.

Ośrodek wsparcia

1. Osobom, które ze względu na wiek, chorobę lub niepełnosprawność wymagają częściowej opieki i pomocy w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych, mogą być przyznane usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze lub posiłek świadczone w ośrodku wsparcia.

2. Ośrodek wsparcia jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej dziennego pobytu.

3. W ośrodku wsparcia mogą być prowadzone miejsca całodobowe okresowego pobytu.

4. Ośrodkiem wsparcia jest środowiskowy dom samopomocy, dzienny dom pomocy, dom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, schronisko dla osób bezdomnych oraz klub samopomocy.

 

DOMY POMOCY SPOŁECZNEJ

Podstawa prawna

1)      Art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.),

2)      Art. 17 ust. 1 pkt 16, art. 19 pkt 10, art. 54 ust. 1 i 2, art. 55, art. 59 ust. 1-3, art. 61, art. 106 ust. 1 i 4, art. 110 ust. 1 i 7, art. 112 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 901 z późn. zm.),

3)      Art. 38 i art. 39 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego  (Dz. U. z 2020 r., poz. 685 z późn. zm.)

4)      Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 734)

5)      Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. z 2021 r., poz. 893);

6) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2021 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r., poz. 1296).

Dom pomocy społecznej

1. Osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej.

2. Osobę, o której mowa w ust. 1, kieruje się do domu pomocy społecznej odpowiedniego typu, zlokalizowanego jak najbliżej miejsca zamieszkania osoby kierowanej, chyba że okoliczności sprawy wskazują inaczej, po uzyskaniu zgody tej osoby lub jej przedstawiciela ustawowego na umieszczenie w domu pomocy społecznej.

3. Osoba wymagająca wzmożonej opieki medycznej kierowana jest przez starostę do zakładu opiekuńczo-leczniczego lub placówki pielęgnacyjno-opiekuńczej.

4. W przypadku gdy osoba bezwzględnie wymagająca pomocy lub jej przedstawiciel ustawowy nie wyrażają zgody na umieszczenie w domu pomocy społecznej lub po umieszczeniu wycofają swoją zgodę, ośrodek pomocy społecznej lub dom pomocy społecznej są obowiązane do zawiadomienia o tym właściwego sądu, a jeżeli osoba taka nie ma przedstawiciela ustawowego lub opiekuna – prokuratora.

 

Pobyt w domu pomocy społecznej

1. Pobyt w domu pomocy społecznej jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania.

2. Średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca:

1) w domu pomocy społecznej o zasięgu gminnym – ustala wójt (burmistrz, prezydent miasta) i ogłasza w wojewódzkim dzienniku urzędowym, nie później niż do dnia 31 marca każdego roku;

2) w domu pomocy społecznej o zasięgu powiatowym – ustala starosta i ogłasza w wojewódzkim dzienniku urzędowym, nie później niż do dnia 31 marca każdego roku;

3) w regionalnym domu pomocy społecznej – ustala marszałek województwa i ogłasza w wojewódzkim dzienniku urzędowym, nie później niż do dnia 31 marca każdego roku.

 

Opłata

1. Obowiązani do wnoszenia opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej są w kolejności:

a) mieszkaniec domu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka,

b) małżonek, zstępni przed wstępnymi,

c) gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej

– przy czym osoby i gmina, określone w pkt b i c nie mają obowiązku wnoszenia opłat, jeżeli mieszkaniec domu ponosi pełną odpłatność.

2. Opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej wnoszą:

1) mieszkaniec domu, nie więcej jednak niż 70 % swojego dochodu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka, nie więcej niż 70 % tego dochodu;

2) małżonek, zstępni przed wstępnymi – zgodnie z umową zawartą w trybie art. 103 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej:

a) w przypadku osoby samotnie gospodarującej, jeżeli dochód jest wyższy niż 300 % kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, jednak kwota dochodu pozostająca po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 300 % tego kryterium,

b) w przypadku osoby w rodzinie, jeżeli posiadany dochód na osobę jest wyższy niż 300 % kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, z tym że kwota dochodu pozostająca po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 300 % kryterium dochodowego na osobę w rodzinie;

3) gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej – w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w domu pomocy społecznej a opłatami wnoszonymi przez osoby, o których mowa w pkt 1 lit. a i b.

Zwolnienie z opłaty

Osoby wnoszące opłatę lub obowiązane do wnoszenia opłaty za pobyt mieszkańca domu w domu pomocy społecznej można zwolnić z tej opłaty częściowo lub całkowicie, na ich wniosek, po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego, w szczególności jeżeli:
1) wnoszą opłatę za pobyt innych członków rodziny w domu pomocy społecznej, ośrodku wsparcia lub innej placówce;
2) występują uzasadnione okoliczności, zwłaszcza długotrwała choroba, bezrobocie, niepełnosprawność, śmierć członka rodziny, straty materialne powstałe w wyniku klęski żywiołowej lub innych zdarzeń losowych;
3) małżonkowie, zstępni, wstępni utrzymują się z jednego świadczenia lub wynagrodzenia;
4) osoba obowiązana do wnoszenia opłaty jest w ciąży lub samotnie wychowuje dziecko;
5) osoba obowiązana do wnoszenia opłaty lub jej rodzic przebywała w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka lub placówce opiekuńczo-wychowawczej, na podstawie orzeczenia sądu o ograniczeniu władzy rodzicielskiej osobie
kierowanej do domu pomocy społecznej lub mieszkańcowi domu;

6) osoba obowiązana do wnoszenia opłaty przedstawi wyrok sądu oddalający powództwo o alimenty na rzecz osoby kierowanej do domu pomocy społecznej lub mieszkańca domu;
7) osoba obowiązana do wnoszenia opłaty wykaże, w szczególności na podstawie dokumentów dołączonych do wniosku, rażące naruszenie przez osobę kierowaną do domu pomocy społecznej lub mieszkańca domu obowiązku alimentacyjnego lub innych obowiązków rodzinnych względem osoby obowiązanej do wnoszenia opłaty.

Osobę obowiązaną do wnoszenia opłaty za pobyt mieszkańca domu w domu pomocy społecznej zwalnia się całkowicie z tej opłaty, na jej wniosek, pod warunkiem że przedstawi prawomocne orzeczenie sądu o pozbawieniu tego mieszkańca władzy rodzicielskiej nad tą osobą i oświadczy, że władza rodzicielska nie została przywrócona lub prawomocne orzeczenie sądu o skazaniu tego mieszkańca za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego popełnione na szkodę osoby obowiązanej do wnoszenia opłaty, jej zstępnego, małoletniego lub pełnoletniego nieporadnego ze względu na wiek, stan psychiczny lub fizyczny rodzeństwa lub jej rodzica, chyba że skazanie uległo zatarciu. Zwolnienia te obejmują zstępnych osoby zwolnionej z opłaty za pobyt mieszkańca domu w domu pomocy społecznej.

 

 

Dokumenty od wnioskodawcy (klienta)

 

1) Wniosek o pomoc w formie umieszczenia w domu pomocy społecznej.

2) Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość - do wglądu.

3) Wnioskodawca wraz z wnioskiem ma przedłożyć dokumenty:

a. oświadczenie o dochodach

b. oświadczenie o stanie majątkowym,

c. zaświadczenie pracodawcy o wysokości dochodu z tytułu zatrudnienia

d. oświadczenie o dochodach, dokument, w tym oświadczenie, określający datę utraty dochodu oraz wysokość i rodzaj utraconego dochodu – w przypadku utraty dochodu,

e. odcinek dotyczący renty, emerytury, alimentów

f. zaświadczenie właściwego organu gminy, nakaz płatniczy albo oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni

Dokumenty uzyskiwane w postępowaniu:

1)      W razie ustnego zgłoszenia podania o pomoc – protokół z ustnego zgłoszenia podania o udzielenie pomocy.

2)      Kwestionariusz rodzinnego wywiadu środowiskowego.

3)      Dokumenty, o których mowa w pkt .3 procedury w razie nie przedłożenia ich z wnioskiem.

4)      Pisemna zgoda klienta lub jego przedstawiciela ustawowego na umieszczenie w domu pomocy społecznej.

5)      W przypadku osoby ubezwłasnowolnionej – zgoda opiekuna prawnego lub kuratora wraz z postanowieniem sądu o wyrażeniu zgody na skierowanie do domu pomocy społecznej.

6)      W przypadku osób, o których mowa w art. 38 i 39 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego – postanowienie sądu o skierowaniu do domu pomocy społecznej bez zgody osoby.

7)      W przypadku osób pobierających zasiłek stały – decyzja o przyznaniu zasiłku stałego, pisemna zgoda na ponoszenie opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej oraz pisemna zgoda na potrącenie z zasiłku stałego opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej.

8)      W przypadku osób pobierających rentę lub emeryturę – decyzja organu emerytalno-rentowego ustalającego wysokość emerytury lub renty oraz pisemna zgoda na ponoszenie opłaty i na jej potrącenie przez właściwy organ emerytalno-rentowy ze świadczenia emerytalnego lub rentowego.

9)      W przypadku kombatantów i innych osób uprawnionych, o których mowa w ustawie z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego  – zaświadczenie o którym mowa w art. 22 tej ustawy.

10)  Rodzinny wywiad środowiskowy przeprowadzony u osób zobowiązanych do opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej, czyli małżonka, zstępnych i wstępnych.

11)  Kwestionariusz ankiety oceniającej zasadność przyznania pomocy w formie skierowania do domu pomocy społecznej.

12)  W razie konieczności inne dokumenty potwierdzające sytuację wnioskodawcy.

 

Opłaty - postępowanie nie podlega opłatom

 

Forma załatwienia - decyzja administracyjna

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego  w Nowym Sączu za pośrednictwem Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej, ul. M.B.Bolesnej 18B, pok.23 w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie należy składać do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej. Odwołanie nie podlega opłatom.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej.

Z dniem doręczenia Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Limanowej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

 

Termin załatwienia – Bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia wszczęcia postępowania, a w sprawie szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Informacje na temat stanu sprawy można uzyskać pod wskazanym nr. telefonu, tj. 18 3373-657.

Zegar

Kalendarium

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Imieniny