Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Limanowej

STATUT

 

 

 

 

 

 

STATUT GMINNEGO

OŚRODKA POMOCY

SPOŁECZNEJ

W

LIMANOWEJ

 

 

 

§ 1.

 

  1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Limanowej, zwany dalej „Ośrodkiem”, jest gminną jednostką organizacyjną, nie posiadającą osobowości prawnej, działającą jako jednostka budżetowa Gminy Limanowa utworzona do realizacji zadań Gminy Limanowa w zakresie pomocy społecznej.
  2. Bieżący nadzór nad sprawnym funkcjonowaniem Ośrodka sprawuje Wójt Gminy Limanowa.
  3. Siedzibą Ośrodka jest miasto Limanowa – adres: ul. Matki Boskiej Bolesnej 18B, 34 – 600 Limanowa.
  4. Ośrodek obejmuje swoją działalnością obszar Gminy Limanowa.

 

 

§ 2.

 

  1. Ośrodek funkcjonuje oraz wykonuje swoje zadania w oparciu o:
    1. ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2018 r.,  poz. 994
      z późn. zm.);
    2. uchwałę Nr VI/36/92 Rady Gminy w Limanowej z dnia 24 sierpnia 1992 r. w sprawie utworzenia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Limanowej - z późn. zm.;
    3. ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1769 z późn. zm.) oraz przyjęte na podstawie tej ustawy programy pomocy społecznej;
    4. ustawę z dnia 17 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (t. j. Dz. U. 
      z 2017 r., poz. 1851 z późn. zm.);
    5. ustawę z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1952 z późn. zm.);
    6. ustawę z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2092);
    7. ustawę z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 554 z późn. zm.);
    8. ustawę z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. z 2017 r., poz. 1832 z późn. zm.);
    9. ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1390 z późn. zm.);
    10. ustawę z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 998) oraz przyjęte na podstawie tej ustawy rządowe programy wsparcia rodzin z dziećmi;
    11. ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 180 z późn. zm.);
    12. ustawę z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 755 z późn. zm.) – w zakresie dodatku energetycznego;
    13. art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1938 z późn. zm.);
    14. art. 19 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 276);
    15. przepisy wykonawcze do ustaw, o których mowa w pkt 3 do pkt 14 oraz inne akty prawne obowiązujące jednostki budżetowe, w tym z zakresu rachunkowości, podatków oraz ubezpieczeń, a także określające zadania Gminy, realizowane przez Ośrodek;
    16. Niniejszy Statut i Regulamin Organizacyjny Ośrodka,

a także opłaca składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne za osoby uprawnione do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego                   i zasiłku dla opiekuna, a także opłaca składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby uprawnione do zasiłku stałego.

  1. Ośrodek realizuje zadania z zakresu zaliczek alimentacyjnych na zasadach, o których mowa w Rozdziale 7 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
  2. Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 4 do pkt 7 i ust. 2, oraz rządowy program „Dobry start” realizuje w Ośrodku odrębna komórka organizacyjna – Sekcja Świadczeń Rodzinnych.

 

§ 3.

 

  1. Celem działania Ośrodka jest umożliwianie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości oraz zapobieganie powstawaniu tych sytuacji przez podejmowanie działań zmierzających do ich życiowego usamodzielnienia oraz ich integracji ze środowiskiem. Ośrodek wspiera ponadto osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb oraz umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.
  2. Zadania w zakresie pomocy społecznej obejmują w szczególności:
  1. przyznawanie i wypłacanie świadczeń z pomocy społecznej;
  2. pracę socjalną;
  3. prowadzenie i rozwijanie niezbędnej infrastruktury socjalnej;
  4. analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej;
  5. realizację zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych;
  6. rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.

 

 

§ 4.

 

  1. Ośrodek realizuje powierzone mu zadania własne Gminy Limanowa, określone w § 5, zgodnie z ustaleniami Wójta Gminy Limanowa, natomiast zadania zlecone Gminie Limanowa, określone w § 6, – zgodnie z ustaleniami przekazanymi przez Wojewodę Małopolskiego.
  2. Szczegółowe zasady udzielania przez Ośrodek świadczeń z pomocy społecznej określają przepisy, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 i pkt 15.
  3. W celu realizacji powierzonych mu zadań z zakresu pomocy społecznej Ośrodek współpracuje, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

 

 

§ 5.

 

  1. Do zadań własnych Gminy Limanowa o charakterze obowiązkowym, realizowanych przez Ośrodek, należą:
  1. opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki                     i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;
  2. sporządzanie, zgodnie z art. 16a ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, oceny w zakresie pomocy społecznej;
  3. udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
  4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
  5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
  6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
  7. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
  8. przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego;
  9. opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
  10. praca socjalna;
  11. organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  12. prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych;
  13. (uchylony);
  14. dożywianie dzieci;
  15. sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;
  16. kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;
  17. pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
  18. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej Wojewodzie Małopolskiemu, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
  19. utworzenie i utrzymywanie Ośrodka, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników;
  20. przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
  21. opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
  1. Do zadań własnych Gminy Limanowa, realizowanych przez Ośrodek, należą:
  1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych;
  2. przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
  3. prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;

3a)  opracowanie i realizacja projektów socjalnych;

  1. podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
  2. współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach oraz realizacji Programu Aktywizacja
    i Integracja, o którym mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

 

§ 6.

 

Zadania z zakresu administracji rządowej zlecone Gminie Limanowa, realizowane przez Ośrodek, obejmują:

  1. organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  2. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną;
  3. prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  4. realizację zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
  5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
  6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia oraz zapewnianie posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którym udzielono zgody na pobyt ze względów humanitarnych lub zgody na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  7. wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.

 

 

§ 7.

 

  1. Ośrodek może kierować wnioski o ustalenie niezdolności do pracy, niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami.
  2. Ośrodek koordynuje realizację strategii, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 1.
  3. Kierownik Ośrodka może wytaczać na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne.
  4. Kierownik Ośrodka składa Radzie Gminy Limanowa coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej, w oparciu o które Rada Gminy Limanowa opracowuje i kieruje do wdrożenia lokalne programy pomocy społecznej.

 

§ 8.

 

  1. Ośrodek realizuje powierzone mu zadania pod kierownictwem kierownika Ośrodka, który organizuje i nadzoruje pracę Ośrodka, odpowiada za realizację zadań z zakresu pomocy społecznej a także reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.
  2. Wójt Gminy Limanowa zatrudnia i zwalnia kierownika Ośrodka oraz wykonuje wobec niego inne czynności z zakresu prawa pracy.
  3. Kierownik Ośrodka wykonuje zadania Ośrodka przy pomocy swojego zastępcy, głównego księgowego oraz pozostałych pracowników Ośrodka, w szczególności pracowników socjalnych.
  4. Kierownik Ośrodka zatrudnia i zwalnia, w imieniu Ośrodka, pracowników Ośrodka oraz dokonuje wobec nich innych czynności z zakresu prawa pracy.
  5. Ośrodek zatrudnia pracowników socjalnych w liczbie zgodnej z normą, określoną w ustawie o pomocy społecznej.
  6. Prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w Ośrodku regulują w szczególności przepisy o pracownikach samorządowych.

§ 9.

 

  1. Ośrodek używa pieczęci nagłówkowej z nazwą w pełnym brzmieniu i adresem siedziby.
  2. Kierownik Ośrodka oraz inni pracownicy Ośrodka, w ramach udzielonych im przez Wójta Gminy Limanowa upoważnień do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu działalności Ośrodka, posługują się stosownymi pieczęciami, wskazującymi na udzielone im upoważnienie.

 

 

§ 10.

 

  1. Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach prawa dla jednostek budżetowych oraz  posiada wyodrębniony rachunek bankowy.
  2. Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest plan finansowy – plan dochodów i wydatków opracowany przez kierownika Ośrodka wspólnie z głównym księgowym Ośrodka oraz dostosowany do uchwały budżetowej Gminy Limanowa.
  3. Koszty realizacji zadań powierzonych Ośrodkowi finansowane są z:
  1. dochodów własnych Gminy Limanowa w przypadku zadań własnych Gminy Limanowa;
  2. otrzymywanych z budżetu Państwa dotacji w przypadku zadań zleconych Gminie Limanowa.
  1. Ośrodek prowadzi samodzielnie działalność administracyjno – biurową.
  2. Kierownik Ośrodka zarządza mieniem komunalnym na podstawie pełnomocnictwa udzielonego mu przez Wójta Gminy Limanowa.

 

 

§ 11.

 

  1. Szczegółową organizację wewnętrzną i tryb pracy Ośrodka, nieuregulowaną w niniejszym Statucie, określa Regulamin Organizacyjny Ośrodka, ustalony przez kierownika Ośrodka.
  2. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie oraz Regulaminie, o którym mowa w ust. 1, znajdują zastosowanie przepisy wskazane w § 2 ust. 1 pkt 1 do pkt 15 i ust. 2.
  3. Wszelkie zmiany niniejszego statutu następują w takim trybie, jak jego uchwalenie.

 

 

Zegar

Kalendarium

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Imieniny